Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


 

KOL ("rygelunger")

Vigtigt: Læs først den generelle vejledning her.

KOL er en forkortelsen af Kronisk Obstruktiv Lungesygdom.

Obstruktiv vil sige at luftvejene er obstruerede (forsnævrede), så det kræver mere at trække vejret end normalt.

Det er en lungesygdom, som ca. 400.000 danskere lider af.

Årsagen til KOL er, at en del af lungevævet er ødelagt (emfysem) og/eller, der er en kronisk betændelsestilstand i luftvejene (kronisk bronkitis). KOL er som regel en kombination af de 2 årsager.

Du finder mere information om KOL og en del tips og gode råd på www.kol.dk, men kostrådene på kol.dk er helt ude i skoven, og du risikerer efter min mening blot at forværre din tilstand ved at følge dem. Vælg i stedet en sund og næringsrig kost baseret på vegetabilske fødevarer, som beskrevet her. Husk at tage din læge med på råd, før du gennemfører omfattende kostændringer.

Hvad du kan gøre

Nedenstående gennemføres i samråd med din læge og/eller diætist.

Ren luft

Ingen rygning, heller ikke passiv rygning.

Undgå forurening, støv, parfume, stærke lugte og alt, der irriterer luftvejene.

Undgå eller begræns enhver form for luftforurening.

Sørg for et godt indeklima — både på dit arbejde og i dit hjem.

Undgå smitte

Undgå at komme i nærheden af mennesker, der er snottede, forkølede eller har influenza. Vask hænder, hvis du har været ude eller i nær kontakt med mulige smittekilder.

Komfortabel temperatur

Undgå at have det for varmt eller for koldt.

Indfør sunde kostvaner

Ingen eller kun meget lidt kød. Spis evt. lidt fisk i stedet for kød. Det bedste er sandsynligvis at udelukke alle animalske fødevarer fra kosten (veganer) eller i hvert fald at reducere indtagelsen af animalske fødevarer til et minimum.

Undgå al forarbejdet kød (tørret, saltet, røget). Altså fx ingen bacon, pølser eller pålæg.

Ingen mælkeprodukter.

Ingen eller kun lidt sukker.

Undgå raffinerede kornprodukter (franskbrød, kager, alm. pasta, hvide ris mv.). Vælg i stedet fuldkornsprodukter (brune ris, fuldkornspasta, fuldkornsbrød, grød af fuldkorn mv.). Hvis kornprodukter virker slimdannende kan det være nødvendigt at begrænse indtagelsen eller helt udelade kornprodukter i kosten.

Bliver du fortalt af din læge eller diætist, at du skal spise mere protein, så husk, at de sunde proteinrige fødevarer inkluderer bønner, linser, nødder, grønne grønsager og fuldkornsprodukter. Se også proteinindholdet i fødevarer på www.kalorietabel.dk

Har du slim i lungerne er det lettere at hoste op, hvis det er tyndere. Du fortynder slim i lungerne ved at drikke nok/rigelig væske. Drik godt med vand. Drik evt. også 2-3 kopper grøn te dagligt.

Hvis du vejer for lidt

Øg indholdet af kalorier i din mad ved at spise sunde kalorierige fødevarer, og spis mere mad ved at gøre sund mad lækker.

Eksempler på meget kalorierige sunde fødevarer er de fedtrige i form af nødder, frø, avocado og oliven, samt søde frugter og i en vis udstrækning stivelsesrige fødevarer som ris, kartofler, brød og pasta.

Indtag evt. også 1-2 spiseskefulde hørfrøolie dagligt. Det giver både kalorier og de vigtige omega-3 fedtsyrer.

Lær at tilberede maden på en måde, så du kan lide den.

Stivelsesrige fødevarer, som kartofler, rodfrugter, fuldkornsbrød, brune ris, bønner mv. indeholder flere kalorier end fx grønsager.

En større variation af forskellige fødevarer og retter kan også øge din lyst til at spise mere.

Hvis du vejer for meget

KOL og svær overvægt er en meget dårlig kombination. Kom ned i vægt, hvis du er overvægtig. Følg Sikker Slank programmet.

Motion

Overhold et motionsprogram som er udarbejdet i samråd med din læge eller fysioterapeut.

Du skal ikke undgå fysiske aktivitet, fordi du bliver forpustet. Det er gavnligt at bruge din krop, også selv om du bliver forpustet. Bliver du meget forpustet så hold pauser, slap af og prøv med vejrtrækningsøvelser, evt. anfaldsmedicin, før du fortsætter.

Start i et roligt tempo, og træn dig langsomt op.

Lange gåture i rask tempo, så du bliver lidt forpustet, er glimrende, og kan også bruges til at regulere appetitten, så du enten lettere kan tage på eller tabe dig.

Næringsstoffer mv.

Omega-3 kan hæmme betændelsestilstande. Det er derfor muligvis en god idé at tage 1-2 spiseskefulde hørfrøolie (meget rig på omega-3) dagligt, evt. på salaten eller i sovs/dressing.

Sørg for nok C- og E-vitamin fra kosten (ved at inkludere frugt, grøntsager og nødder i kosten).

E-vitamin fra nødder, mandler og grønne grønsager.

Se kilder til C-vitamin, E-vitamin og omega-3 på listen her

Sulforafan, der findes i korsblomstrede grøntsager, har betændelseshæmmende egenskaber, hvilket kan være meget vigtigt ved KOL, pga. kronisk betændelse i luftvejene.

Sulforfan findes især i broccoli (med højeste koncentration i broccoli spirer), men stoffet er også fundet i andre korsblomstrede grønsager som rosenkål, blomkål, kinakål, grønkål, savojkål, broccoli, kålrabi, sennep, majroe, radise, rucola, peberrod og brøndkarse.

Spis mindst 600 gram frugt og grønt dagligt, gerne mere. Inkluder broccoli og/eller andre korsblomstrede grønsager i din daglige kost.

Sørg for god søvn

Tag en lille lur — evt. flere gange dagligt — hvis du føler behov for det.

Gå tidligt i seng, sov nok og uforstyrret, stå tidligt op.

Gå evt. en tur i frisk luft som noget af det første om morgenen.

Føler du dig træt eller sløj eller lidt snottet bør du overveje, om du har brug for mere søvn.
Infektioner kan ofte tages i opløbet ved at sove ekstra godt og meget (nok). Tag evt. også en lur en til flere gange om dagen, hvis du føler behov for det.

Andet

Zoneterapi kan virke afslappende, lindrende og evt. slimløsende.

Kilder/referencer

Ovenstående er hovedsageligt baseret på mine erfaringer med klienter, som igen er baseret på forskning og erfaring fra en lang række fremtrædende diætister, læger og forskere. Liste af kilder med links her.

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.