Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Kost og sundhed

Din krop opbygges af de fødevarer, du spiser. Det er derfor indlysende, at sunde kostvaner er én af de vigtigste betingelser for sundhed.

Hvilken kost du vælger gør en forskel. En stor forskel.

Dødsårsager i vores del af verden

Befolkningen i mange udviklingslande lider af sygdomme, som fx skyldes dårlig hygiejne, dårlige miljømæssige forhold eller en lang række mangelsygdomme på grund af utilstrækkelig ernæring.

I vores civiliserede verden dør mennesker hovedsageligt af kroniske degenerative sygdomme. Åreforkalkning og de dermed forbundne hjerteanfald og slagtilfælde er ansvarlig for omkring halvdelen af alle dødsfald. Kræft er skyld i ca. 25% af alle dødsfald. Diabetes, skrumpelever m.v. er også skyld i mange menneskers for tidlige død.

Hvad har alle disse tilstande tilfældes? De er forårsaget af eller i stor udstrækning påvirket af de valg, vi foretager med hensyn til den mad, vi spiser – med hensyn til hvad vi kommer og ikke kommer i munden.

Meget af den føde, vi spiser, indeholder kalorier fra sukker, sødestoffer, fedt og raffineret mel. - Fødevarer, der mangler de vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer, som kroppen behøver for at bruge disse kalorier til brændstof. Derfor bliver kroppen nødt til at trække på sine reserver af oplagrede næringsstoffer. På denne måde drænes kroppens depoter, og der udvikler sig mangelsymptomer og -sygdomme.  

Mange befolkningsundersøgelser har vist at i de områder, hvor befolkningen hovedsageligt spiser uraffineret planteføde, eksisterer de degenerative sygdomme, som kendertegner vort moderne samfund, bogstavelig talt ikke.

Fristelser

Vi udsættes hele tiden for en lang række fristelse. Uheldigvis er der meget, som smager godt, uden at det fremmer sundheden af den grund. Mange fødevarer er blevet fremstillet for at appellere til din medfødte – og tilegnede – smag for sødt, salt og fedt. I naturen er disse sjældne, men i vores industrialiserede verden er der en overflod af kalorierige og/eller stimulerende fødevarer.  Derfor indeholder den kost, som de fleste mennesker spiser, alt for mange kalorier og skadelige stoffer, i forhold til gavnlige næringsstoffer. Læs om den ideelle kost her.

Beskyttende og helbredende kost

Frugt og grøntsager indeholder vigtige ingredienser, som er med til at beskytte kroppen og i nogle tilfælde hjælper kroppen med at blive rask (ved at tilvejebringe de nødvendige næringsstoffer). Disse er:

  • Fibre
  • Vitaminer
  • Mineraler
  • Antioxidanter
  • Phytokemikalier.

Kun ved at spise store mængder af mange forskellige, naturlige uraffinerede frugter og grøntsager vil vi sikre tilstrækkelige mængder af disse bestanddele, som er så vigtige for optimal sundhed.

Generel rækkefølge af fødevarernes værdi
(grad af sundhed).

  1. Frugt og grøntsager
  2. Nødder og frø (hvis i små/moderate mængder) 
  3. Bælgfrugter (bønner og ærter)
  4. Kornprodukter (uraffinerede)

Animalske produkter, som det er bedst at udelukke eller kun indtage i små mængder af:

  1. Mælke- og mejeriprodukter
  2. Æg
  3. Fisk
  4. Fjerkræ
  5. Kød

Frugt, grøntsager, kornprodukter, bælgfrugter, nødder og frø,  er de sunde fødevarer. Jo større del af din kost, der består af vegetabilske fødevarer desto bedre. 

Jo større del af din kost, der består af rå fødevarer, desto bedre.

Økologiske produkter er bedre end traditionelt dyrkede.

Hvis du indtager animalske produkter, så indtag kun minimale mængder og helst kun økologiske. Læs mere om sund kost her.


Forstå mere af sammenhænget mellem livsstil og sundhed ved at gå til..

Hvordan rask?...WB01512_.gif (115 bytes)

Copyright John Buhl. Sidst revideret 14. maj 2006

 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.