Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 43, 2017


  • Kan mælk og mælkeprodukter øge risikoen for demens?
  • Broccoli fremmer en sund tarm
  • Fup og fakta: Sådan undgår du at blive forkølet.
 

UGENS CITAT

"Man skal ikke græde over spildt mælk."

— Ordsprog


Kan mælk og mælkeprodukter øge risikoen for demens?Mælk fremmer kognitiv svækkelse

Mejeriprodukter er den største kilde til mættet fedt i de fleste menneskers kost, og mælk er den største kilde til laktose.

En undersøgelse fra 2003[1], som ikke specielt er relateret til mælk konkluderede, at et højt indtag af umættet fedt kan virker beskyttende mod Alzheimers sygdom, mens indtagelse af mættet fedt og transfedt kan øge risikoen.

En undersøgelse fra 2016[2] viste mere direkte, at et højt mælkeindtag var forbundet med dårligere verbal og arbejdsmæssig hukommelse.

Tre andre undersøgelser har vist, at indtagelse af sødmælk (ikke-fedtreduceret mælk) i en vis udstrækning er forbundet med dårlig kognitiv funktion, og at et højt indtag af mættet fedt fra mælkeprodukter er forbundet med dårlig kognitiv funktion og øget risiko for mild kognitiv svækkelse [3,4,5].

Resultatet af en ny undersøgelse[6] tyder på, at mere end et glas mælk dagligt på længere sigt fører til 10 % øget risiko for kognitiv svækkelse.

Forskerne fulgte 13.751 deltagere fra the Atherosclerosis Risk in Communities study i 20 år og fandt, at de deltagere, der indtog mere end et glas mælk dagligt, havde 10% større risiko for at opleve kognitiv svækkelse sammenlignet med de deltagere, der indtog mindre eller ingen mælk.

Selv fedtfattige mælkeprodukter indeholder mættet fedt, men forskerne bag den nye undersøgelse mener, at sammenhængen mellem mælkeprodukter og svækket kognitiv funktion kan skyldes, at laktose og galaktose i mælk hos nogle mennesker kan forårsage eller medvirke til inflammation i hjernen, og på den måde bidrage til udvikling af kognitiv svækkelse og demens.

Det er endnu ikke helt klarlagt, hvilken rolle mælk spiller i forbindelse med kognitiv svækkelse og demens, og i hvilken udstrækning det er mættet fedt eller laktose, der kan øge risikoen for kognitiv svækkelse.

Hvis du indtager mejeriprodukter er det sandsynligvis bedst at vælge yoghurt og/eller ost i fedtfattige og økologiske udgaver og ikke for meget.

Drik højst et glas mælk dagligt (eller en tilsvarende mængde yoghurt).

Det er sandsynligvis en fordel at vælge yoghurt frem for mælk.[7]

Hvis du vælger ost, så vælg evt. en stærk ost, så blot en lille smule giver dig den smag, du ønsker.

Laktose nedbrydes under fremstilling af ost. Derfor indeholder friske oste meget lidt laktose, gule oste endnu mindre, og parmesanost indeholder slet ikke laktose. Mælkesyrebakterier nedbryder laktose i oste, der lagres. Det er grunden til at vellagrede hårde oste som parmesan slet ikke indeholder laktose[8].

Du behøver ikke at få calcium fra mælk eller mælkeprodukter. Mælk er langt fra den eneste kilde til calcium og er ikke nødvendigvis den bedste[9].

Hvis du fravælger mælk og mejeriprodukter, skal du blot huske at få nok calcium på anden måde, og der kan være flere fordele ved at udelade mælk fra kosten.

Læs evt. artiklen: Calcium i vegetarkost

denne liste fra kalorietabel.dk kan du se indeholder at blandt andet calcium i næsten 400 forskellige vegetabilske fødevarer.

Kilder:
[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12580703
[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26812508
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16710090
[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18188871
[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20938179
[6] http://www.mdpi.com/2072-6643/9/10/1134/pdf 
[7] https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/yogurt/
[8] http://samvirke.dk/artikler/hvis-du-ikke-taler-laktose-kan-du-godt-spise-ost
[9] https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium-full-story/



Broccoli fremmer en sund tarm

I en undersøgelse[1], hvor mus spiste broccoli sammen med deres regelmæssige kost, var de bedre i stand til at tolerere fordøjelsesproblemer svarende til symptomer på utæt tarm og tyktarmsbetændelse sammenlignet med mus, der ikke fik tilsat broccoli til deres foder.

Forskerne mener, at andre grøntsager som fx Rosenkål og blomkål kan have lignende gavnlig indvirkning på tarmene.

Som det fremgår af udtalelser fra forskerne, har det stor betydning at holde dine tarme sunde -- inkl. at have en god tarm-barriere-funktion, som forhindrer, at toksiner og skadelige mikroorganismer kan trænge ind i blodet fra tarmene, samtidig med at gavnlige næringsstoffer kan passere tarmvæggen og komme ind i systemet.

Utæt tarm giver inflammation og kan føre til andre tilstande som leddegigt og hjertesygdomme.

[1] http://news.psu.edu/story/486322/2017/10/13/research/it-or-not-broccoli-may-be-good-gut


Fup og fakta: Sådan undgår du at blive forkølet

Læge og foredragsholder Jerk W. Langer og professor og overlæge Bente Klarlund Pedersen giver deres bud på, hvordan du undgår forkølelse.

Kort fortalt:
1) Vask hænder tit
2) Nys beskyttet
3) Øg din egen modstandskraft med dit humør
4) Din kost er vigtig
Antiinflammatorisk kost, hvor grøntsager, bær og frugter spiller en vigtig rolle for at optimere immunforsvaret.
5) Tag D-vitamin

Læs mere på jyllands-posten.dk

Kommentar:

Gode råd fra eksperterne, som måske i farten glemte et andet vigtigt råd, der virker forebyggende: Sørg for nok søvn og god søvn!



   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.